Hvad gør dig glad?

ABC for mental sundhed

Gør noget aktivt, gør noget sammen, gør noget meningsfuldt

Som ABC-partner er Fredensborg Aftenskole meget mere end en aftenskole. For os er det at formidle aftenskolekurser en oplagt mulighed for at skabe fællesskaber blandt mennesker, med samme interesse. Så det gør vi!

I Fredensborg Aftenskole er vi bevidste om at fremme mental trivsel. Forskning viser, at mental sundhed styrkes og vedligeholdes ved, at vi gør noget aktivt, engagerer os i fællesskaber og føler, at vores liv giver mening.

A – Act. Gør noget aktivt.

Fysisk, socialt, mentalt og spirituelt aktive er sundere end mennesker, som ikke er aktive.

Gå en tur i skoven eller ved havet.

Start til yoga, eller løs en sudoku.

Sluk mobiltelefonen, og læs en god bog.

Prøv en ny madopskrift.

Overvej, om du er klar til noget større – et nyt sprog eller et instrument.

B – Belong. Gør noget sammen.

Føler du, at du hører til og indgår i sociale fællesskaber, har du et godt fundament for mental sundhed.

Ring til en gammel ven eller et familiemedlem, og hør, om I kan mødes i weekenden.

Bank på hos naboerne, og inviter dem på kaffe.

Dan en mad-, bog- eller strikkeklub.

Deltag i et arrangement, og inviter andre med.

Find ud af, hvilke klubber eller foreninger i nærheden af dig du kunne tænke dig at blive medlem af.

C – Commit. Gør noget meningsfuldt.

Engagement i aktiviteter giver en følelse af formål og mening i livet.

Sæt dig nogle små mål, du synes kunne være spændende.

Lær at male eller løbe 5 kilometer.

Engager dig i en sag eller et projekt, du synes er vigtigt.

Bag en lækker kage, eller reparer en stol.

Arbejd frivilligt som håndboldtræner eller besøgsven.

Kilde: Vibeke Koushede, seniorforsker, Statens Institut for Folkesundhed